fredag 14 januari 2011

NICLAS OCH NÄRINGSDRYCKERNA

Japp, det känns som att det är dags för mig att yttra mig angående de laddade små näringsbomberna som människor verkar diskutera hejvilt just nu. Så här kommer ett litet inlägg om detta minsann!

De som propagerar emot näringsdryckerna menar att det är en form av "osunt" sätt att gå upp i vikt av, att det friskaste sättet att gå upp i vikt är genom att äta mer. Med andra ord så verkar dessa se det som att näringsdrycker ska ersätta något annat mål, vilket inte alls är tanken med dem. Näringsdryckerna fungerar som ett TILLSKOTT, alltså ska de vara helt utöver alla dagens mål och inte vara istället för något. Byter man ut mat mot näringsdrycker kommer man få väldigt svårt att så småningom börja käka igen, vilket man ju måste göra förr eller senare. För vem vill leva på enbart näringsdrycker hela livet?

De som - liksom jag - däremot är för näringsdryckerna och som har ett sunt förhållande till dessa ser på dryckerna enbart som en "extrahjälp", när mängder av mat och annat inte räcker. Näringsdryckerna tas alltså emellan alla mål och underlättar för kroppen att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Visserligen har jag nu lyckats gå upp några kilon på att just vräka i mig mängder med allt ätbart man kan tänka sig, men det har krävts galet mycket extra! För min del har absolut det som står i "Mattillåtet" om att ett kilo upp = 7000 kcal utöver alla mål, stämt in bra. Jag tror fan det till och med har krävts mer än så för mig!
Så i min process att helt avdramatisera allt som har med sötsaker, "kaloristinna" måltider och liknande så har det absolut varit nyttigt för mig att med egna ögon se hur vansinningt mycket som krävs för att gå upp i vikt. Absolut. Men när jag nu helt kommit över den tröskeln att ha några som helst jobbiga tankar anknytna till såväl mat som "godsaker", så har jag nu insett att de mängder av framförallt det sistnämna som behövs för att fortsätta gå upp i vikt, inte kan vara nyttigt för mig i det långa loppet.

Med andra ord så anser jag att när jag nu inte har en massa hjärnspöken att brottas med hellre går upp i vikt efter modellen:
6 mål mat/dag + choklad och godsaker i "normala" mängder + Näringsdrycker som tillskott.
Detta istället för dagens modell:
6 mål mat/dag + choklad, godsaker, mackor och allt annat ätbart i vansinniga mängder.

Det en anorektiker skulle kalla för hetsäta/överäta kallar jag troligtvis inte ens för en aptitretare. Jag mår så bra psykiskt nu och tänker inte leva efter några som helst förbud. Bara för att jag skulle dricka näringsdrycker så innebär inte det att jag inte kommer smaska i mig choklad, glass och kakor dagligen om jag är sugen på det (vilket jag garanterat kommer vara, höhö). Att fortsätta med min nästintill desperata hetsätning kan inte vara nyttigt för mig nu, MEN för er därute som fortfarande kämpar med att våga släppa kontrollen och äta precis det ni känner för, för er är det säkert nyttigt att vräka på! Se till att få ett helt avslappnat förhållande till mat och laddade ätbara saker så kommer allt det andra bli mycket lättare sen. För det är ju knappast bra att gå upp i vikt med näringsdrycker som tillskott, om man ändå under vägens gång fortfarande inte vågar äta sötsaker eller annat som ses som läskigt. Då kommer du med största sannolikhet uppnå en normalviktig kropp, men fortfarande med ett stört förhållande till mat och godsaker. Jag har lärt mig att man inte går upp i vikt av att äta gott, därför kommer jag även våga göra det trots att jag tar tillskott i form av näringsdrycker! Varför skulle jag låta bli?

Det känns som att jag skulle kunna mala på om det här ämnet i evigheter, men jag hoppas mitt sätt att se på saken kom fram. Kom gärna med egna vinklingar och sånt, det här är ju galet intressant ändå!

(Och ursäkta min dåliga uppdatering den senaste tiden, på dagarna har jag haft annat för mig och på kvällarna har jag sorgligt nog inte haft tid med så mycket annat än att äta, äta och äta mer. Men det är la fint det med!)


2 kommentarer:

  1. Men sedan så är det många (där i bland jag) som går upp i vikt snabbt utav att äta bara 2000 kcal om dagen. Jag får inte ens ta näringsdrycker eftersom det har gått/går så snabbt. Så alla är vi olika och jag lär få kämpa en hel del med att acceptera den större kropp (även om jag inte äter mer än ovannämnda) som jag är på väg mot som inte alls blev klar vid ett BMI på 20 utan har satsat/satsar på ett mycket högre BMI.. Det är inte många som pratar om oss som har det så.. Det känns som att de bloggar jag läser så kan författaren äta nästan 20-30% mer än mig och ändå ha svårt att gå upp i vikt. Jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna acceptera ett BMI på 24. Även om jag vill kunna. :/ Känns så fucking orättvist på något vis.. typ det ni pratar om att bli motbevisade och se att godsaker inte alls gör att er vikt ökar lavinartat.. så har jag det -inte-. Och inte beror det på sköldkörteln heller utan det bara är så av någon anledning.. och många har det problemet de med. Jag skulle aldrig våga äta efter ett matschema som illustreras i många tjejers bloggar.

    SvaraRadera
  2. Vilken smak tycker du är godast? Testat att frysa och sedan mixa dem? Hur gott som helst!

    SvaraRadera