onsdag 23 februari 2011

FRÅGA

Anonym: "Känner du, mitt i all eufori, ett litet obehag inför den ambivalens och extrema hopplöshet som kan drabba en när man är på väg mot ett återfall? Anorexi innebär ju dessvärre tvära kast och snabba vändningar tankemässigt.

Vad vill du påminna dig själv om när dessa kommer?"


Svar:
Nej, jag känner definitivt inget obehag inför ett kommande återfall. På din formulering låter det som att ett återfall är en självklarhet, och så vill jag absolut inte se på saken.
Jag lever mitt liv fullt ut just nu, och jag mår så galet bra! Givetvis ser jag upp med att inte ha för bråttom eller göra saker som på något sätt kan associeras med negativa tankar, typ motionera i "träningstempo". Jag känner ingen rädsla eller tvivel inför att jag inte ska kunna hantera kommande svackor i livet, men tycker det är onödigt att gå ut för hårt i början så att säga.

Men OM jag skulle utgå ifrån hypotesen att ett återfall skulle inträffa, så har jag massor med hjälpetankar att ta till;
För det första så älskar jag att vara klar i huvudet och kunna fokusera på riktigt. För det andra så är det underbart att orka med att leva, umgås, skratta, dansa, allt sånt! För det tredje så vet jag hur otroligt dåligt jag mådde i min s.k. "trygghet" som nästan tog mitt liv ifrån mig. För det fjärde så älskar jag mitt utseende just nu och känner mig fräsch som fan (om man får vara så o-jante och säga så! Klart man får).

Detta som nämnts ovan är omöjligt att uppleva med en galet energikrävande och livssugande ätstörning. DÄRFÖR skulle jag aldrig någonsin falla tillbaka. Så är det bara! Hoppas det svaret dög åt dig.

Avslutningsvis vill jag säga tack till alla andra underbara människor som peppar så galet mycket och är så fantastiskt underbara! Ni gör mig alldeles varm i hjärtat ska ni veta! PUSS!

3 kommentarer:

  1. "För det fjärde så älskar jag mitt utseende just nu och känner mig fräsch som fan (om man får vara så o-jante och säga så! Klart man får)." fick mig TOTALLY att tokle. och indeed, du ser fräsh som fan ut, pigg och strålande!

    SvaraRadera
  2. Heeeelt rätt, satt och log för mig själv (likt personen ovan kommenterade) när jag läste det där om jante-lagen. Haha, åh, så himlans bra alltså!

    Helt rätt som sagt, du borde sträva efter att ALDRIG falla tillbaka, för det fullkomligt lyser om dig nu! så underbart att se.

    Kraaaam

    SvaraRadera
  3. sv: Mjo, visserligen KAN jag köra mes-metoden och köra precis som mitt schema, men samtidigt väljer jag då att stanna i den här ätstörningen otroligt mycket längre än jag behöver. Samtidigt som jag INTE får njuta av underbara äggmackor!
    Så nej, utöver är bäst, utöver är min vän! Du har helt rätt, man ska NJUTA. Och det finns ingen anledning att du inte ska njuta- du är fortfarande otroligt tunn för en man i din ålder och längd, och trots att din förbränning är på topp skulle det verkligen inte skada om du gick upp några kilon.

    Tack för peppen, Nisse-Pippi :>

    SvaraRadera