tisdag 14 december 2010

ATT ORKA, ATT FÖRÄNDRAS OCH ATT ORKA FÖRÄNDRAS

Den senaste tiden har jag gång på gång återkommit till samma sorts funderingar och grubblande. Hur kan det komma sig att jag just nu befinner mig i en otroligt påfrestande process, såväl psykiskt som fysiskt? Jag talar nu inte om mitt förflutna, det är jag fullständigt på det klara med och är därför ett kapitel för sig.
Jag talar om nutiden, idag. Om jag kommit så långt i mitt psykiska mående att jag nu för tiden ser kostcirkeln (innefattandes inte minst kolhydrater och fett) som en självklarhet, och att jag idag kan ha helt fysiskt inaktiva dagar utan att känna motionstvång, hur kan det då komma sig att jag ändå går igenom ett riktigt helvete vissa perioder? Om jag vet att jag VILL gå upp i vikt och uppnå ett såväl psykiskt som fysiskt toppskick, hur fan kan det då ta emot på resans gång?

Därför att förändring är omtumlande, och ibland rikitgt läskig.

Jag har inom loppet av bara x antal månader gått igenom enorma förändringar när det gäller inställningen till min kost, och detsamma gäller mitt förhållande till motion och träning. Jag har faktiskt gjort en mer eller minde dramatisk livsstilsförändring för att överhuvudtaget kunna ta mig dit jag är idag. Och det är jag så otroligt tacksam för, det är faktiskt så att ord inte kan beskriva den tacksamhet jag känner för min utveckling och resan jag gjort.
Jag har gått från ett liv helt präglat av tvångsmotion och manisk kontroll över kolhydratfri och fettfri "mat, till ett liv där träning inte existerar och kostcirkeln inte bara består av sju delar, utan en åttonde "chokladdel" (japp, den är numera en given del i vardagen) till och med. Och vägen dit har fan inte varit lätt, trots att jag någonstans inom mig visste att den var rätt.
Förändringen i livet och omställningen till något nytt var otroligt skrämmande att gå igenom, men vetskapen om vilken misär jag befann mig i och hoppet om det fantastiska som väntade, höll mig flytande.

På samma sätt måste jag idag ständigt påminna mig själv om vad som komma skall, och vid varje tvivel eller fundering på att välja en enklare utväg ställa mig själv frågan: "Kommer det här leda mig till mitt framtida slutliga mål?". De "lösningar" som känns enkla för stunden är sällan de jag kan konstatera kommer föra mig närmare mitt mål och min önskan om ett toppskick-liv.

Jag erkänner att jag emellanåt känner mig äcklig över att äta fast jag inte är hungrig, och att jag ibland skäms över att jag jäser på soffan efter en riktig brakmiddag. Men jag gör det. Och jag orkar.
Jag orkar därför att jag ser varje jobbigt tillfälle som något bra och utvecklande.

"Se där, en jobbig ångesttanke. Skönt, då kommer jag vara MINST ett steg närmare ett helt friskt liv efter jag stått ut i den här stundens jobbiga känsla." 

  

13 kommentarer:

  1. Som jag skrivit tidigare - är grymt imponerad av att du håller dig så positiv!

    En fråga, har du något som håller dig 'sysselsatt' när det blir för mycket tankar? Det brukar vara rätt skönt att kunna fly en stund.

    SvaraRadera
  2. Älskling, jag önskar att jag kunde trycka på en knapp och göra allting bra, men det kan jag inte :( ... men vi är många som beundrar dig, även om många kanske gör det i tystnad. Fortsätt simma, fortsätta simma! Vi ses imorgon vännen <3

    SvaraRadera
  3. Hej Niclas.
    Ha ringen blogg själv, men har följt dig till och från och kan inte säga annat än att jag är otroligt imponerad av dig och att jag är övertygad om att du kommer att ta dig hur långt du vill.
    Du är en stor inspiration.
    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Du har kämpat på så otroligt bra, Nislas. Att du inte fallerat mer än vad du gjort, är helt otroligt bara det. Det verkar som du hittat nyckeln till hur man gör nu - hur man lyckas pressa på så hårt det går, och sedan lite till.
    Hur man kan hitta motivationen igen, när den släpper. För annars hade du inte kommit så långt som du har, annars hade du givit upp på vägen. Istället har du kunnat se igenom svårigheterna och ljuset på andra sidan.
    Det är grymt, Nislas.

    Sedan tackar jag och bokar för den nya bloggportalen. Fejk-lösenordsskyddet höll på att driva mig till vansinne.

    Och det är fan rätt. Det svåraste är det nyttigaste. Cheers!

    SvaraRadera
  5. Kul att höra att höra att du blev så glad av det jag skrev! Däremot väntar jag ju fortfarande svar på min fråga ;-)

    SvaraRadera
  6. Att chatta över kommentarsfält på bloggar är något nytt :-p
    Låter iaf som rätt så behagliga tankeskingringar! Jag saknar att jag inte har något badkar längre, men å andra sidan så är jag glad att jag flyttat hemifrån sedan länge. Sen blir ju frågan, vad är civilisationen för dig, och hur långt ut i skogen befinner du dig annars?
    Själv planerar jag ju skogsbesök hos mina föräldrar här kring jul, och då ska man hela vägen till Sågmyra (som lyckligtvis har ett Lager157).

    SvaraRadera
  7. åh, vet du? igår kväll pågick ett litet krig i mitt huvud rörande om man FÅR äta godis när man har ätit kladdkaka och andra, egentligen väldigt simpla, saker. och så tänkte jag på dig, på det här inlägget, på bilden på aladdinasken och din kommentar med en så logisk förklaring. då blev jag nästan irriterad över att jag ens övervägde att låta bli godiset fast jag ville ha det, som att jag inte har rätt att bestämma själv. det var en sockerstinn och mätt (men mycket nöjd) rebecca som gick och lade sig sedan.

    du är klok, modig och dina handlingar påverkar inspirerar. jag tänkte bara att du skulle veta det.

    SvaraRadera
  8. Btw, kommenterade på din gamla blogg. Ingen koll alls på om du bevakar den längre, men nu vet du iaf ^^

    SvaraRadera
  9. Skämtar du eller? Så fort jag såg sifforna så tänkte jag på dig.

    "DAMN, den där Niclas hade RÄTT!"

    Haha, fast kanske inte lika förvånat. Men det är verkligen så, jag har aldrig tvekat på dig, men nu fick jag det bevisat för mig svart på vitt. Jäklar.

    Och jag förstår att man efter ett tag tröttnar på det söta (fast det inte känns så när man förbjudit sig det så länge.. Fast kanske inte i mitt fall, längre.) och då kan det vara riktigt mysigt med smörgås-och-te-kvällar. Som ikväll. Tre smörgåsar och flingor med mjölk och bär till kvällsfika. Herreminje, så mycket har jag inte ätit på en gång på längre. Inte konstigt att jag rullar fram just nu, haha!

    SvaraRadera
  10. Om en bantare skulle se oss nu och se hur jävla svårt vi har med att gå upp i vikt, skulle denne smälla av så det bara skriker om det. Herreminje, vad vi står i.

    Och du är väl medveten om att du är fenomenal, va? Det vet du? Känt på dig? Anat litegrand?
    Jodå, det vet du. Och utöver är vår bästa vän!

    MER KLADDKAKA ÅT FOLKET! *dansa chokladsegerdansen*

    SvaraRadera
  11. Haha, helt okej, jag tar konstruktiv kritik som en kung! Men du, ge mig ett exempel på maffigt kvällsfika, som inte är i mat. Någon riktigt mäktigt, alltså :>

    SvaraRadera
  12. du är så stark! och jaa visst ser de gott ut:P

    SvaraRadera
  13. Fantastiska Du!

    Har tyvärr bloggtorka själv på min egen blogg, men tittar in då och då ändå och läser om din framfart. :) Du ska vara otroligt stolt över dig själv och det du redan har åstadkommit! Du kommer ta dig långt, långt! :)

    Du är kung!
    Masa kramar och fortsätt på i samma takt som nu!
    Pussokram!

    Förresten, störtskön ny blogg! :)

    SvaraRadera